Pro Evolution Soccer – seria gier komputerowych symuluj±cych rozgrywkê pi³ki no¿nej wydawana od 1996 roku. Pocz±tkowo wydawana by³a pod nazw± ISS Pro. W Japonii jest znana jako Winning Eleven.
Pro Evolution Soccer
Pierwszy raz, nazwa (choæ niepe³na, brzmi±ca ISS Pro Evolution), pod któr± obecnie znany jest w Europie pi³karski produkt Konami, pojawi³a siê w 2000, rok pó¼niej wysz³a kontynuacja tej gry, nazwana ju¿ Pro Evolution Soccer. Wtedy z powodu bardziej dopracowanej grafiki zaczêto ju¿ na konsolach porównywaæ j± z konkurencyjnym produktem – FIFA.
Pro Evolution Soccer 1
W pa¼dzierniku 2002 roku ukaza³ siê na konsolach PlayStation i (ze znacznym opó¼nieniem) PlayStation 2 PES1, który by³ znacznym krokiem postêpowym w serii. Poprawiono nie tylko oprawê graficzn± (zw³aszcza w wersji na PS2) i d¼wiêkow± (komentarz Chrisa Jamesa i Terry'ego Butchera), ale równie¿ model rozgrywki. Polepszeniu uleg³y opcje dryblingu i sprintu. Warto dodaæ równie¿, ¿e Konami uzyska³o licencjê FIFPro oraz Umbro, dziêki czemu w grze pojawiæ siê mog³y pierwsze prawdziwe nazwiska i twarze (m.in. Zinedine Zidane, Roberto Carlos, David Beckham) niektórych zawodników oraz niektóre stroje bliskie realizmowi.
W grze wystêpuj± 42 reprezentacje (w tym reprezentacja Polski) oraz 19 klubów.
Pro Evolution Soccer 2
14 listopada 2002 roku ¶wiat³o dzienne ujrza³a kolejna ods³ona serii. I tym razem Japoñczycy postarali siê o niespodzianki. Mecz uleg³ przyspieszeniu, zawodnicy szybciej i lepiej reagowali na polecenia gracza. Dodano te¿ edytor dru¿yn i graczy (zbawienny dla fanów w czasach niskiej jako¶ci licencji), a para komentatorska zamieniona zosta³a na Petera Brackleya i Trevora Brookinga (styl i teksty komentarzy by³y ostro krytykowane). Dodano równie¿ tryb treningu oraz opcjê Master League, który przypomina opcjê "Kariery" czyli prowadzenia zespo³u jako mened¿er a nie tylko trener. Zmianie nie uleg³y licencje, których tak jak w poprzedniej czê¶ci by³o niewiele. Zamiast reprezentacji Holandii byli wiêc Oranges. W ¶cie¿ce d¼wiêkowej znajdowa³y siê dwa przeboje zespo³u Queen: "We Will Rock You" oraz "We are the Champions".
Pro Evolution Soccer 3
Czê¶æ trzecia, wydana w listopadzie 2003 roku, by³a pierwsz±, która ukaza³a siê w wersji na komputery osobiste PC. Walka o prym miêdzy PES-em a FIF¡ rozgorza³a na dobre, gdy¿ FIFA Football 2004 zebra³a ni¿sze oceny w¶ród recenzentów ni¿ PES 3, a wielu dawnych fanów FIFY przesz³o na stronê produkcji Konami. W grze zmieniono ca³kowicie silnik graficzny i fizykê rozgrywki (która to sta³a siê g³ównym powodem chwalenia przez graczy). Wprowadzono przywilej korzy¶ci i usprawniono system sêdziowania. Konwersja z PlayStation 2 nie by³a dok³adna – du¿e problemy sprawia³o ustawienie odpowiedniego sterowania, gdy¿ zamiast klawiszy widoczne by³y przyciski pada. Konsekwencj± z³ej konwersji by³ brak trybu wieloosobowego poprzez Internet (istnia³ jedynie tryb hotseat), której pozbawiony nie by³ konkurent – FIFA. Konami podpisa³o tak¿e umowê z Adidasem, co pozwoli³o wprowadziæ stroje tej firmy do gry. Zakupiono te¿ kilka nowych licencji, dziêki czemu rozgrywkê mo¿na by³o prowadziæ wiêksz± liczb± prawdziwych zespo³ów (ale g³ównie reprezentacji narodowych – klubów licencjonowanych z 64 by³o jedynie kilka, m.in. AS Roma). Gra za wysoki poziom technologiczny p³aci³a du¿ymi wymaganiami sprzêtowymi, co powodowa³o, ¿e niektórzy nie mogli uruchomiæ jej na swoim komputerze. Na ok³adce "trójki" pojawi³ siê s³ynny w³oski sêdzia Pierluigi Collina.
W grze wystêpuje 65 reprezentacji krajowych, oraz 64 kluby. Du¿y udzia³ w tworzeniu grafiki do gry mia³ Andrzej Fryski, który stworzy³ m.in. g³ówne menu gry (podobnie jak w PES2).
Pro Evolution Soccer 4
Czwarta czê¶æ serii, najbardziej dynamiczna gra pi³karska obok Sensible Soccera i Kick Off, uznawana przez fanów i recenzentów za najlepsz± z serii [2] wysz³a wczesn± zim± 2004 roku. Pierwszy raz Konami postara³o siê o w pe³ni licencjonowane ligi (tj. prawdziwe nazwy klubów, stroje, loga, nazwiska zawodników, twarze). S± to: Eredivisie, Serie A i Primera División. Zwiêkszono równie¿ liczbê klubów istniej±cych w Master League z 64 do 128. Je¶li chodzi o rozgrywkê, to poprawiono te¿ AI przeciwnika (który dostosowywa³ styl gry do taktyki gracza, przez co trudniej go by³ pokonaæ) i utrudniono nieznacznie wykonywanie rzutów wolnych. Ograniczono równie¿ wystêpowalno¶æ k³opotliwych zagrañ rêk±, odgwizdywanych w poprzedniej czê¶ci co 5 minut wskutek b³êdów gry. Krytyce za¶ podlega³a ³atwo¶æ przedostawania siê pod pole karne przeciwnika oraz tradycyjnie interfejs (w wersji na PC). Dodano te¿ nowy poziom trudno¶ci, 6 gwiazdkê. Zmieniony zosta³ równie¿ edytor, dziêki któremu teraz mo¿na by³o tworzyæ zupe³nie nowych graczy (a nie tylko edytowaæ istniej±cych).
Dodatkowo w grze wyst±pi³y trzy ligi nielicencjonowane: Bundesliga, Ligue 1 i Premiership (liczba klubów wystêpuj±cych w grze wzros³a zatem do 128). Na ok³adce widnieje Pierluigi Collina, Thierry Henry oraz Francesco Totti.
W pi±tej czê¶ci europejskiej serii poprawieniu uleg³a przede wszystkim rozgrywka. Inteligencja przeciwnika nieco wzros³a – zawodnicy du¿o m±drzej ustawiali siê w polu karnym, co podnios³o zdecydowanie poziom trudno¶ci – ale zarazem dosz³o do sytuacji, w której ³atwiej by³o strzelaæ na najwy¿szym poziomie trudno¶ci, ni¿ na ¶rednim (na piêciu i sze¶ciu gwiazdkach sztuczna inteligencja zaczyna nieco ¶mielej atakowaæ, ods³aniaj±c tym samym w³asn± bramkê). Pretensjonalne sta³o siê zachowanie sêdziego niew³a¶ciwie odgwizduj±cego spalone i nieodgwizduj±cego np. wy³apañ pi³ki przez bramkarza poza polem karnym. Poza tym strzelenie bramki nie wymaga³o ju¿ takich umiejêtno¶ci, jak przedtem. Ulepszono te¿ nieco Master League (odpowiednik kariery w FIFIE).
Konami postara³o siê o indywidualizacjê niektórych – bardzo znanych – zawodników, dodaj±c im unikatowe triki – znaki rozpoznawcze, a tak¿e unikalne sposoby cieszenia siê po zdobyciu gola. Licencja objê³a dodatkowo kilka klubów angielskich, m.in. Arsenal i Chelsea. W oprawie graficznej wprowadzono drobiazgi typu mecze zimowe oraz parê wydychan± przez zawodników podczas tych meczów.
Na ok³adce pojawi³ siê Thierry Henry i John Terry.
Pro Evolution Soccer 6
Szósta czê¶æ serii wysz³a w Polsce 27 pa¼dziernika 2006. Tym razem, oprócz zmienionej rozgrywki na któr± z³o¿y³y siê drobne modyfikacje systemu podañ, strza³ów, do¶rodkowañ (³atwiej by³o strzeliæ bramkê z dystansu ni¿ z bliska), a tak¿e poprawionego dzia³ania sêdziów oraz wytykanej pó¼niej przez fanów zmiany zmniejszaj±cej dynamikê gry, najwiêksz± zmian± na polskim rynku by³ fakt, ¿e grê ca³kowicie spolszczono. Poczynania zawodników na boisku komentuje duet Roman Ko³toñ i Mateusz Borek, choæ jako¶æ czêsto jest krytykowana. Poza tym poprawie uleg³a grafika. Licencja wzbogaci³a siê o ligê francusk±, kilka dru¿yn narodowych, kilka klubów niemieckich (np. Bayern Monachium) oraz poka¼ny pakiet klubów nienale¿±cych do ¿adnej z 6 lig wystêpuj±cych w grze (odpowiednik Reszty ¶wiata z FIFY). Wyj±tkowo Mistrzostwa ¦wiata wzbogaci³y siê o etap eliminacji.
¬ród³o: http://www.wikipedia.org
Offline